Leonardo DiCaprio este unul dintre cei mai influenti actori ai generatiei sale, cu o filmografie care traverseaza trei decenii si o varietate impresionanta de genuri. Acest articol raspunde concret la intrebarea “Care sunt filmele lui Leonardo DiCaprio?”, oferind o vedere cronologica si tematica a rolurilor esentiale, cu date si cifre actualizate pana in 2025. Veti gasi atat titlurile-cheie, cat si contextul artistic, parteneriatele cu regizori de calibru si performantele la box-office si premii.
Anii tineretii si rolurile care au anuntat ascensiunea (1991–1996)
Cariera cinematografica a lui Leonardo DiCaprio debuteaza la inceputul anilor ’90, dupa aparitii in seriale TV. Primul lungmetraj este Critters 3 (1991), o intrare modesta in cinema, dar suficienta pentru a deschide drumurile spre roluri dramatice solide. Momentul in care Hollywoodul incepe sa-l remarce serios vine cu This Boy’s Life (1993), unde joaca alaturi de Robert De Niro sub regia lui Michael Caton-Jones. Interpretarea sa, plina de vulnerabilitate si intensitate, anunta un tanar actor cu o maturitate artistica surprinzatoare. In acelasi an, What’s Eating Gilbert Grape (1993) ii aduce prima nominalizare la Premiile Academiei Americane de Film (AMPAS) pentru rol secundar, semnaland ca DiCaprio nu este un simplu star in devenire, ci un talent dramatic veritabil.
Urmatorii ani consolideaza reputatia sa de actor curajos. The Basketball Diaries (1995) il impinge in teritoriul rolurilor dificile, oferind o performanta despre dependenta si alienare in adolescenta. Total Eclipse (1995), un film biografic provocator despre poezia si viata lui Arthur Rimbaud, arata disponibilitatea actorului de a accepta roluri neconventionale, cu risc, intr-o perioada in care industria impingea tinerii actori spre formule comerciale. Romeo + Juliet (1996), adaptarea moderna a lui Baz Luhrmann dupa Shakespeare, transforma imaginea lui DiCaprio in simbol global al generatiilor tinere; filmul combina estetica pop cu tragedia clasica si are un impact semnificativ asupra culturii pop a anilor ’90.
Marvin’s Room (1996) completeaza aceasta etapa cu o turnura matura, in compania unor nume grele precum Meryl Streep si Diane Keaton. Pana in 1996, DiCaprio isi impusese deja un profil de actor care nu se teme de provocari si care evita etichetarile facile. In mod relevant pentru definitia unei cariere durabile, a alternat productii mainstream cu proiecte independente sau de autor, acumuland o baza de fani si atentia criticilor. Acest echilibru intre curaj artistic si vizibilitate comerciala va deveni formula sa de succes in urmatoarele decenii.
Este important de subliniat ca, pana la finalul lui 1996, DiCaprio avea in palmares o nominalizare la Oscar, element ce indica recunoastere institutionala timpurie. Potrivit standardelor industriei, validate de organisme precum AMPAS si de institute de film precum AFI (American Film Institute) si BFI (British Film Institute), o astfel de recunoastere atat de devreme prefigureaza o traiectorie de varf. In plus, segmentul 1993–1996 reprezinta perioada in care a construit puntea spre marile francize si colaborarile cu autori consacrati care aveau sa urmeze in deceniul urmator.
Titanic si saltul in liga A (1997–2000)
Perioada 1997–2000 il propulseaza pe Leonardo DiCaprio in stratosfera celebritatii mondiale, in primul rand datorita lui Titanic (1997), regizat de James Cameron. Filmul devine un fenomen cultural si comercial fara precedent la vremea lui, ramanand, pana astazi, unul dintre cele mai mari succese din istoria cinematografiei. Reeditarea aniversara din 2023 a adaugat incasari semnificative, iar totalul global depaseste 2,26 miliarde de dolari, conform surselor industriale precum Box Office Mojo. Rolul lui Jack Dawson ii intareste statutul de idol global si ii aduce premii si nominalizari la gale majore, iar important, demonstreaza ca poate ancora atat un succes comercial masiv, cat si o poveste romantica cu rezonanta universala.
Imediat dupa Titanic, DiCaprio evita capcana tiparului romantic si accepta proiecte care sa ii protejeze versatilitatea. The Man in the Iron Mask (1998) capitalizeaza notorietatea proaspat dobandita, iar The Beach (2000), regizat de Danny Boyle, mizeaza pe o explorare a alienarii moderne si a cautarii sensului in epoca globalizarii. Desi aceste doua filme au primit reactii mixte de la critici, ele au performat bine in box-office, cu The Beach depasind pragul de 140 de milioane de dolari la nivel mondial. Astfel, actorul mentine echilibrul intre cererea pietei si ambitiile artistice, o miscare care se va dovedi esentiala pentru a-si pastra relevanta pe termen lung.
In contextul industriei cinematografice de la sfarsitul anilor ’90, definit de cresterea bugetelor si accentul pe blockbustere, DiCaprio reuseste sa navigheze cu grija intre proiecte mari si povesti cu miza personala. In anii acestia, reputatia lui de star capabil sa aduca audienta in sali se solidifica, iar companiile majore observa ca numele sau pe afis are greutate comerciala. Institutiile de profil, precum Motion Picture Association (MPA), noteaza in rapoartele anuale cresterea veniturilor globale din box-office la finalul anilor ’90, un context care a favorizat marile lansari — inclusiv succesul de durata al lui Titanic in relansari ulterioare.
Repere cheie 1997–2000:
- Titanic (1997) – peste 2,26 miliarde $ global; reper cultural si industrial, cu multiple premii importante (filmul, nu actorul, a dominat galele AMPAS).
- The Man in the Iron Mask (1998) – productie de perioada cu performante comerciale solide, sustinuta de valul de popularitate post-Titanic.
- The Beach (2000) – circa 144 milioane $ incasari globale; colaborare cu Danny Boyle si subiect contemporan despre dezradacinare.
- Consolidarea statutului de star international, cu vizibilitate pe toate marile piete cinematografice.
- Orientarea strategica spre proiecte variate, evitand clonarea rolului din Titanic si protejand capitalul artistic pe termen lung.
Reinventare si colaborari majore: Scorsese, Spielberg (2002–2006)
Dupa 2000, DiCaprio intra intr-o faza definita de colaborari cu regizori de prim rang, ceea ce ii reseteaza profilul de actor si demonstreaza ambitia sa pentru roluri complexe. Gangs of New York (2002), regizat de Martin Scorsese, inaugureaza un parteneriat artistic ce va marca urmatoarele doua decenii. In acelasi an, Catch Me If You Can (2002), in regia lui Steven Spielberg, il pune intr-o poveste sprintara si inteligenta despre escrocul Frank Abagnale Jr., film care depaseste 350 de milioane $ la nivel mondial si ii aduce lauri critici. Aceasta dubla lansare arata polivalenta actorului: de la epopee istorice dure la comedie dramatica plina de farmec.
The Aviator (2004), tot cu Scorsese, ii aduce una dintre cele mai apreciate interpretari, in rolul magnatului si aviatorului Howard Hughes. Filmul primeste numeroase nominalizari la Oscar, iar DiCaprio este nominalizat pentru rol principal. Apoi, The Departed (2006), un alt varf al colaborarii cu Scorsese, devine un thriller criminal antologic, castigator de Oscar la categoria Cel mai bun film (premiu AMPAS pentru producatori si regizor, merit care confirma impactul colaborarii). Tot in 2006, Blood Diamond, regizat de Edward Zwick, ii aduce o noua nominalizare la Oscar pentru rol principal, intr-o drama cu mesaj social despre conflict diamonds si etica lanturilor de aprovizionare, tematica sustinuta de rapoarte internationale si standarde promovate de organizatii precum ONU si OCDE in domeniul materiilor prime conflictuale.
Per ansamblu, intervalul 2002–2006 ridica considerabil profilul artistic al lui DiCaprio. Performantele la box-office raman solide: Catch Me If You Can si The Aviator confirma atractia sa pentru public, iar The Departed si Blood Diamond ancoreaza reputatia de actor dramatic cu amplitudine. In acest timp, organisme de prestigiu precum BAFTA si Globurile de Aur il includ in seriile de nominalizari, iar AMPAS contabilizeaza deja mai multe selectii in categoriile principale. Foarte important, aceasta perioada fixeaza axa definitorie a filmografiei sale: actor ancorat in cinema-ul de autor care reuseste sa comunice puternic cu publicul larg.
Repere cheie 2002–2006:
- Gangs of New York (2002) – prima colaborare cu Martin Scorsese; epopee istorica ambitioasa.
- Catch Me If You Can (2002) – peste 350 milioane $ global; colaborare cu Steven Spielberg.
- The Aviator (2004) – nominalizare Oscar pentru DiCaprio; multiple premii si nominalizari pentru film.
- The Departed (2006) – thriller clasic modern; Oscar pentru Cel mai bun film (AMPAS) si punct de cotitura in parteneriatul Scorsese–DiCaprio.
- Blood Diamond (2006) – nominalizare Oscar pentru rol principal; tematica de impact social in acord cu standarde si dezbateri internationale.
Thrillere psihologice si epopei biografice (2008–2013)
Intervalul 2008–2013 aduce o consolidare tematica: roluri in thrillere psihologice, biografii provocatoare si epopei stilistice. Revolutionary Road (2008), reintalnirea cu Kate Winslet, este o drama de epoca despre compromisuri, casnicie si aspiratii neimplinite, care confirma disponibilitatea lui DiCaprio pentru complexitate emotionala. Shutter Island (2010), regizat de Scorsese, devine un succes comercial major, depasind 290 de milioane $ la nivel global si livrand una dintre cele mai tulburatoare explorari ale traumei si identitatii din filmografia actorului. In aceeasi perioada, J. Edgar (2011), in regia lui Clint Eastwood, ofera un portret dificil al fondatorului FBI, cu accent pe ambiguitati morale si politice.
Inception (2010), regizat de Christopher Nolan, reprezinta un alt varf, cu peste 830 de milioane $ incasari globale si impact tehnic si cultural considerabil. Filmul, devenit referinta pentru blockbusterul cerebral, confirma faptul ca DiCaprio poate ancora naratiuni complexe fara a pierde publicul mainstream. Django Unchained (2012), in regia lui Quentin Tarantino, il pune intr-un rol secundar memorabil si periculos, demonstrand curaj artistic si disponibilitate de a explora zone negative ale personajului intr-o maniera care ramane in memoria cinefila. The Great Gatsby (2013), din nou cu Baz Luhrmann, mizeaza pe opulenta stilistica si atinge peste 350 de milioane $ in box-office global.
Perioada se remarca si printr-o consolidare a prezentei lui DiCaprio in topurile anuale ale institutiilor si publicatiilor de profil. AFI si BFI includ adesea titluri precum Inception in liste retrospective ale celor mai influente filme ale deceniului, iar premiile majore ii retin numele constant in discutiile pentru trofee. In plan industrial, MPA a raportat, in anii 2010, o crestere a pietelor internationale, iar succesul filmelor mentionate reflecta aceasta tendinta, cu incasari mari in afara SUA. Totodata, diversitatea parteneriatelor regizorale (Scorsese, Nolan, Eastwood, Tarantino, Luhrmann) arata o strategie coerenta: DiCaprio prefera vocea autorala si proiectele cu identitate estetica clara.
Repere cheie 2008–2013:
- Shutter Island (2010) – aproximativ 294 milioane $ global; thriller psihologic semnat Scorsese.
- Inception (2010) – peste 830 milioane $ global; landmark pentru blockbusterul de idei.
- J. Edgar (2011) – colaborare cu Clint Eastwood; biografie controversata cu miza politica.
- Django Unchained (2012) – rol secundar remarcabil; filmul trece de 420 milioane $ global.
- The Great Gatsby (2013) – peste 350 milioane $ global; estetica baroca si relectura a clasicului lui F. Scott Fitzgerald.
Afirmarea definitiva prin The Wolf of Wall Street si The Revenant (2013–2016)
Desi DiCaprio era deja un star consacrat, perioada 2013–2016 ii cimenta definitiv statutul de actor definitoriu pentru cinema-ul contemporan. The Wolf of Wall Street (2013), regizat de Martin Scorsese, este un tur de forta actoricesc si un portret satiric al lacomiei financiare. DiCaprio livreaza o performanta de intensitate rara, care ii aduce nominalizari majore si un Glob de Aur pentru Cel mai bun actor (comedy/musical). Filmul depaseste 400 de milioane $ in box-office global, in pofida ratingului restrictiv si a temelor incomode, semn ca publicul raspunde la combinatia dintre energie creativa, umor negru si comentariu social.
Cu The Revenant (2015), in regia lui Alejandro G. Inarritu, DiCaprio castiga, in fine, Premiul Oscar pentru Cel mai bun actor (AMPAS), dupa o serie de nominalizari anterioare. Productia, remarcata pentru filmarea in lumina naturala si asprimea conditiilor de lucru, depaseste 530 de milioane $ la nivel mondial, demonstrand ca cinema-ul de autor poate rata ritmuri comerciale majore cand confluenteaza cu o poveste universala despre supravietuire. Dincolo de trofeu, The Revenant devine un reper pentru actoria fizica extrema si pentru angajamentul total in rol.
Combinatia dintre succesul satiric al lui The Wolf of Wall Street si epopeea bruta din The Revenant contureaza un profil unic: DiCaprio poate conduce filme cu tonuri radical diferite si cu grade variate de accesibilitate. De asemenea, strategia de a colabora cu autori puternici (Scorsese, Inarritu) produce atat capital critic, cat si rezultate comerciale robuste. In aceasta perioada, institutiile de premii internationale — AMPAS, BAFTA si Globurile de Aur — confirma, prin nominalizari si victorii, impactul performantei sale la cel mai inalt nivel.
Repere cheie 2013–2016:
- The Wolf of Wall Street (2013) – aproximativ 406 milioane $ global; Glob de Aur pentru DiCaprio.
- The Revenant (2015) – peste 533 milioane $ global; Oscar pentru Cel mai bun actor.
- Consolidarea colaborarii cu Scorsese si deschiderea catre proiecte extrem de solicitante fizic si emotional.
- Confirmare institutionala ampla: premii si nominalizari de la AMPAS, BAFTA, Globurile de Aur.
- Demonstratie de plaja interpretativa, de la comedie neagra la drama de supravietuire.
Maturitate si diversificare: Tarantino, Netflix si Apple (2019–2023)
Dupa o pauza relativa, DiCaprio revine in forta cu Once Upon a Time in Hollywood (2019), sub bagheta lui Quentin Tarantino. Filmul, o oglindire nostalgica a Hollywoodului anilor ’60, depaseste 370 de milioane $ global si ii aduce actorului o noua nominalizare la Oscar pentru rol principal. Alaturi de Brad Pitt si Margot Robbie, DiCaprio joaca un actor in declin, surprins intre mitul industriei si realitatea dura a schimbarii.
In 2021, trece in fruntea valului de streaming cu Don’t Look Up (Netflix), comedie satirica regizata de Adam McKay. Productia atinge peste 170 de milioane de vizionari conform rapoartelor publice consolidate de Netflix in anii 2023–2024, mentinandu-se in topurile platformei pe termen lung. Filmul strange 4 nominalizari la Oscar, inclusiv pentru Cel mai bun film si Cel mai bun scenariu original, si marcheaza un punct de referinta pentru felul in care starurile de cinema pot scala impactul cultural si in afara salii de cinema, intr-o perioada in care MPA si analizele industriei noteaza cresterea continua a consumului de continut la domiciliu.
Killers of the Flower Moon (2023), cu Martin Scorsese, Apple Original Films si distributie Paramount in cinematografe, aduce o epopee istorica despre crimele din comunitatea nativa Osage si nasterea FBI. Filmul incaseaza aproximativ 156 de milioane $ global si primeste 10 nominalizari la Oscar la editia din 2024 (fara sa castige), consolidand profilul lui DiCaprio in zona dramelor ample, etice si istorice. Este de notat ca modelul de distributie hibrid (cinematograf + streaming ulterior) devine frecvent pentru proiectele Apple, iar Killers of the Flower Moon reprezinta unul dintre varfurile acestei strategii in anii 2023–2024.
Intre 2019 si 2023, DiCaprio continua sa fie o figura centrala in discursul critic si public, validat recurent de AMPAS, BAFTA si Globurile de Aur. Combinatia dintre lansari in sali si lansari streaming ii extinde audienta si il mentine relevant intr-o piata in schimbare accelerata. In plan statistic, pana in 2025, totalul incasarilor cumulate ale filmelor in care apare depaseste pragul de 7,5 miliarde $ la nivel mondial (estimari agregate din surse ca Box Office Mojo si The Numbers), iar portofoliul sau include proiecte cu regizori de varf si subiecte cu rezonanta sociala.
Repere cheie 2019–2023:
- Once Upon a Time in Hollywood (2019) – aproximativ 377 milioane $ global; nominalizare Oscar pentru DiCaprio.
- Don’t Look Up (2021, Netflix) – peste 170 milioane vizionari; 4 nominalizari la Oscar, inclusiv Cel mai bun film.
- Killers of the Flower Moon (2023) – circa 156 milioane $ global; 10 nominalizari Oscar in 2024.
- Validare institutionala recurenta de la AMPAS, BAFTA si Globurile de Aur.
- Adaptare la distributia hibrida si consolidarea prezentei in streaming fara a abandona cinematograful.
Panorama filmografiei: lista orientativa a filmelor esentiale
Intrebarea “Care sunt filmele lui Leonardo DiCaprio?” merita un raspuns atat tematic, cat si enumerativ. Mai jos se regasesc titluri reprezentative din filmografia sa de lungmetraj, grupate informal pe ani si relevanta culturala/artistica. Lista nu este exhaustiva, dar acopera productiile-cheie mentionate in acest articol si in evaluari frecvente ale institutiilor si publicatiilor de profil. Selectia reflecta varietatea de genuri pe care DiCaprio a explorat-o: drama de autor, blockbuster cerebral, epopee istorica, satira si biografie, adesea in colaborare cu autori marcanti.
Exemple semnificative din filmografia lui Leonardo DiCaprio:
- Critters 3 (1991)
- This Boy’s Life (1993)
- What’s Eating Gilbert Grape (1993)
- The Basketball Diaries (1995)
- Total Eclipse (1995)
- Romeo + Juliet (1996)
- Marvin’s Room (1996)
- Titanic (1997)
- The Man in the Iron Mask (1998)
- The Beach (2000)
- Gangs of New York (2002)
- Catch Me If You Can (2002)
- The Aviator (2004)
- The Departed (2006)
- Blood Diamond (2006)
- Revolutionary Road (2008)
- Shutter Island (2010)
- Inception (2010)
- J. Edgar (2011)
- Django Unchained (2012)
- The Great Gatsby (2013)
- The Wolf of Wall Street (2013)
- The Revenant (2015)
- Once Upon a Time in Hollywood (2019)
- Don’t Look Up (2021)
- Killers of the Flower Moon (2023)
Pe langa aceste titluri, filmografia include si aparitii timpurii si proiecte mai putin cunoscute, care, desi nu au avut aceeasi rezonanta comerciala, au contribuit la formarea arsenalului sau actoricesc. Pentru o verificare actualizata si completa a listei, institutiile si bazele de date ale industriei — de la BFI si AFI pana la agregatori precum Box Office Mojo si The Numbers — raman repere utile, intrucat actualizeaza periodic filmografiile si indicatorii de performanta.
Ce reiese din panorama de mai sus este diversitatea: DiCaprio a oscilat calculat intre roluri principale ample si aparitii secundare memorabile, intre cinema-ul de arta si superproductii comerciale. Acest echilibru i-a permis sa ramana prezent atat in randul cinefililor, cat si al publicului larg, si sa acumuleze un portofoliu de roluri care rezista la testul timpului, in masura in care sunt reluate constant in discutii academice si in topurile retrospective ale institutiilor de profil.
Date, premii si impact industrial pana in 2025
Pana in 2025, bilantul lui Leonardo DiCaprio cuprinde performante masurabile si recunoastere institutionala robusta. Din perspectiva premiilor, actorul are 7 nominalizari la Oscar si 1 trofeu AMPAS pentru Cel mai bun actor, obtinut cu The Revenant (2015). La Globurile de Aur, a acumulat mai multe nominalizari si 3 trofee pentru rolurile din The Aviator, The Wolf of Wall Street si The Revenant. BAFTA si alte academii nationale l-au nominalizat in mod repetat, sustinand profilul sau international. In ceea ce priveste box-office-ul cumulat, filmele in care apare au adunat peste 7,5 miliarde de dolari la nivel mondial, conform agregarilor publice ale Box Office Mojo si The Numbers, cifra care reflecta atat marile succese cinematografice (Titanic, Inception, The Revenant), cat si productii cu parcurs hibrid cinema–streaming (Don’t Look Up, Killers of the Flower Moon).
In paralel, modul in care proiectele sale au fost livrate catre public a urmat transformarile industriei: de la lansari exclusiv in sali la distributie hibrida sprijinita de platforme de streaming. MPA a raportat, in ultimii ani, o crestere a contributiei pietelor internationale in veniturile globale, iar filmografia lui DiCaprio oglindeste aceasta tendinta, cu performante considerabile in afara SUA. In plus, parteneriatele cu regizori si studiouri puternice — Paramount, Warner Bros., Sony, Apple Original Films, Netflix — demonstreaza ca numele sau ramane un garant de vizibilitate si atractie comerciala, inclusiv pentru proiecte cu teme exigente sau durate ample.
Indicatori si repere institutionale (actualizate pana in 2025):
- Nominalizari Oscar (AMPAS): 7; Victorii: 1 (The Revenant, 2016 gala).
- Globurile de Aur: 3 trofee in palmares; nominalizari multiple pe parcursul a peste doua decenii.
- Box-office global cumulat: peste 7,5 miliarde $ (estimari publice Box Office Mojo, The Numbers).
- Titluri cu incasari individuale mari: Titanic (>2,26 mld $), Inception (>830 mil $), The Revenant (>530 mil $), The Wolf of Wall Street (~406 mil $), Once Upon a Time in Hollywood (~377 mil $), The Great Gatsby (>350 mil $).
- Proiecte cu distributie hibrida si impact streaming: Don’t Look Up (>170 mil vizionari raportate de Netflix in intervalul 2023–2024); Killers of the Flower Moon (~156 mil $ global si disponibilitate ulterioara pe platformele Apple).
Din perspectiva influentei culturale, institutiile precum BFI si AFI au inclus deseori filme ca Inception si The Departed in analize si liste de final de deceniu, iar Titanic ramane un studiu de caz predat in scoli de film pentru intelegerea raportului dintre spectacol, emotie si inginerie de productie. Nu in ultimul rand, anii 2023–2025 au confirmat relevanta durabila a parteneriatului DiCaprio–Scorsese prin Killers of the Flower Moon si discutiile despre viitoare colaborari. In mod pragmatic, acest tip de constanta in varful ierarhiei cinematografice indica un apetit de risc calculat si o validare repetata de catre ecosistemul profesional global, de la AMPAS la MPA si BAFTA. In lumina acestor cifre si repere, raspunsul la intrebarea “Care sunt filmele lui Leonardo DiCaprio?” devine atat o lista, cat si o poveste despre evolutie, colaborare si standarde inalte, trasate la intersectia dintre autorat si marele public.




